Gå Fodbold Skibhøj Anlæg

image Svend P introducerer reglerne for spillet
28. august 2021 kl. 17:52
Tidligere spiller i ØB Svend Pedersen, som nu er konsulent ved DBU, havde besøg af spillere fra den ungarske klub Nagymaros, som er ØB’s tidligere venskabsklub i Ungarn, og derfor var det nærliggende at prøve at arrangere et gå-fodbold stævne med deltagelse af spillere fra ØB, Kvaglund og Spangsbjerg. ØB stillede 2 hold med mange velkendte ansigter. Stævnet fandt sted fredag aften på kunstgræsbanen i Skibhøj.

Gåfodbold i Skibhøj

Fredag 27.08. kl.15,30

I England er der de senest år udviklet ”gå-fodbold” til ældre tidligere spillere, som ikke længere kan spille turneringsfodbold, men gerne vil beholde kontakten til sporten.

Kampene varer 10 minutter, og det største og sværeste krav til spillerne er, at der ikke må løbes. Hvis det sker, så dømmes der frispark.

Der blev startet med at spille 4:4, men ændret undervejs til 5:5 med 1 over midten. Der må ikke laves glidende taklinger og der bruges indspark i stedet for indkast.

Kravet om at alt foregår i gang udvikler mange specielle gangarter, som Monty Python ville kunne have fået meget inspiration fra. Spillet stiller faktisk store krav til teknik, da såvel afleveringer som tæmninger skal være præcise, da man ikke lige kan løbe en ”løs” bold op.

Svend P fortalte at erfaringerne fra England var, at spillet krævede store mængder væske efter kampene til spillerne, og der var sørget for rigelige mængder af både vådt og tørt.